Zakład Literatury i Kultury Brytyjskiej

dr Agnieszka Łowczanin

 

Agnieszka Łowczanin prowadzi zajęcia i seminaria z literatury i kultury brytyjskiej.
Przedmiotem jej naukowych zainteresowań jest literatura brytyjska XVIII I XIX wieku, w szczególności powieść gotycka. W 2004 roku obroniła rozprawę doktorską dotyczącą motywu śmierci i umierania w głównym nurcie powieści angielskiej w początkowej fazie jej rozwoju. Publikowała artykuły poświęcone powieściom gotyckim oraz twórczości takich pisarzy jak Daniel Defoe, Samuel Richardson, Tobias Smollett, Laurence Sterne, Virginia Woolf czy J. M. Coetzee.
Agnieszka Łowczanin uczestniczyła w wymianach naukowych z Uniwersytetami w Edynburgu, Giessen, Preston, z Uniwersytetem Maltańskim oraz z Birkbeck College w Londynie.
W 2011 roku wspólnie z Dorotą Wiśniewską zorganizowała pierwszą edycję interdyscyplinarnej konferencji naukowej All that Gothic
W październiku 2014 roku odbyła się druga edycja konferencji, All that Gothic 2: Excess and Exuberance.
Od 2009 roku Agnieszka Łowiczanin należy do redakcji pisma literackiego DeKadentzya.

 

 

Publikacje akademickie

Monografie pod redakcją:

  • All that Gothic. Agnieszka Łowczanin i Dorota Wiśniewska (red.), Frankfurt am Main: Peter Lang. 2014.

Artykuły/rozdziały w monografiach:

  • "Conflict as a Literary Gothic Convention," Kwartalnik Neofilologiczny, LXIII, 1/2016, 105–113.
  • "The Monk by M. G. Lewis: Revolution, Religion and the Female Body," Text Matters, No.6, 2016, 15–34.
  • "Hanif Kureishi’s The Buddha of Suburbia and a Disorder of Ethnic Identity”, Diversity and Homogeneity: The Politics of Nation, Ethnicity and Gender, red. Joanna Kruczkowska, Paulina Mirowska, Cambridge Scholars Publishing, 2016. 116-125. 
  • "Dangers of 'the vacant mind' in Ann Radcliffe's The Mysteries of Udolpho." The Enchantress of Words, Sounds and Images. Anniversary Essays on Ann Radcliffe (1764-1823). Jakub Lipski, Jacek Mydla (red.), Pao Alto: Academica Press. 2015. 105-122.
  • "Walpole, Lewis and Shelley: Dreams and the Literary Gothic Tradition." Dreams, Phantasms and Memories. Wojciech Owczarski, Zofia Ziemann (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 2015. 271-282.
  • “Convention, Repetition and Abjection: The Way of the Gothic.” Text Matters. A Journal of Literature, Theory and Culture. Vol. 4, Pamela Sue Anderson (red.), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 2014. 184-193.
  • “Antonia and the Male Gaze: Imaging Femininity in M. G. Lewis’s The Monk.” All that Gothic. Agnieszka Łowczanin i Dorota Wiśniewska (red.), Frankfurt am Main: Peter Lang. 2014. 124-137.
  • “Damsels and Demons: Transgressive Females from Clarissa to Carmilla.” Studies in English Drama and Poetry. Reading Subversion and Transgression. Vol. 3. Joanna Kazik i Paulina Mirowska (red.), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 2013. 189-199.
  • “The Topography of Confinement in Jane Eyre and ‘The Lady of Shalott.’” Roczniki Humanistyczne. LXI, 5/2013. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. 267-280.
  • “Death and the Woman.” Kwartalnik Neofilologiczny. LX, 2/2013. Warszawa: PAN, Wydział I Nauk Humanistycznych i Społecznych. 133-143.
  • “Cinematic Carmillas: Projecting Subversion.” Against and Beyond: Subversion and Transgression in Mass Media, Popular Culture and Performance. Magdalena Cieślak i Agnieszka Rasmus (red.), Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 2012. 150-165.
  • "From Woolf to Wollstonecraft and Back: Ladies and Gentlemen, Schooling and Snobbery." From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th Century British Literature and Culture. Grażyna Bystydzieńska i Emma Harris (red.), Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Ośrodek Studiów Brytyjskich. 2012. 317-326.
  • “’I have a Strong Propensity in Me to Begin this Chapter Nonsensically’ – Tristram Shandy by Laurence Sterne and A Cock and Bull Story by Michael Winterbottom.” The Language of Sense, Common-Sense and Nonsense. Ewa Borkowska, Tomasz Burzyński, Maciej Nowak (red.), Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Humanistyczna. 2012. 177-186.
  • “Who Are You Mrs Walter Shandy, Aberratio Naturae?” Text Matters. A Journal of Literature Theory and Culture. Vol. 1. Dorota Filipczak (red.), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 2011. 44-60.
  • “Inhaling and Breathing out the Past in Changing Heaven.” Bringing Landscape Home in the Writings of Jane Urquhart. Dorota Filipczak i Agata Handley (red.), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 2010. 87-92.
  • “Humorous hyperbole in the selected novels of Henry Fielding, Tobias Smollett, Charles Dickens and Kingsley Amis.” Making Sense of Humour. Vol. 2/2, A. Kwiatkowska i S. Dżereń-Głowacka (red.), Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie. 2009. 135-143.
  • “This or any death I will sooner undergo than be yours” – the Appropriation of Death in Samuel Richardson’s Clarissa.” From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture. Grażyna Bystydzieńska i Emma Harris (red.), Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Ośrodek Studiów Brytyjskich. 2009. 309-319.
  • "A pitch of inhuman hellish brutality" – representations of death in Daniel Defoe's Robinson Crusoe and J.M. Coetzee’s Foe.” Participations and Assessments (1). Krzysztof Andrzejczak (red.), Łódź: Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania. 2009. 7-16.
  • “Coercion, madness and property – madwomen in their attics." Cultural Representations of Psychiatry and Mental Illness. Katarzyna Szmigiero (red.), Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie. 2009. 151-158.
  • “Humour in Horror? A study of the early Gothic novels.” Shades of Humour. Humour. Theories – Applications – Practises. A. Kwiatkowska i S. Dżereń-Głowacka (red.), Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie. 2008. 105-112.
  • „Motyw śmierci i umierania w głównym nurcie powieści angielskiej XVIII wieku.” Rozprawy Humanistyczne. Zeszyty Naukowe. Vol. VII. Włocławek: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku. 2006. 127-138.
  • „Motyw śmierci w wybranych angielskich powieściach gotyckich: Zamczysko w Otranto H. Walpole’a, Italczyk A. Radcliffe i Mnich M. G. Lewisa.” Gotycyzm i groza w kulturze. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik (red.), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 2003. 23-30.
  • „Laurence Sterne disowning death – Tristram Shandy.” Acta Universitatis Lodziensis, Folia Litteraria Anglica 5. 2002. 123-134.

Inne:

  • Tłumaczenie: Agnieszka Izdebska. “Gothic Convention and the Aesthetics of Failure” w: All that Gothic. Agnieszka Łowczanin i Dorota Wiśniewska (red.), Frankfurt Am Main: Peter Lang. 2014. 272-282.
  • Tłumaczenie: Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Jacek Dehnel: utwory poetyckie, w: Dekadentzya. A Literary Journal from Poland vol. 2, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 2010.
  • “Roman Lipski: Untitled” w: Dekadentzya. A Literary Journal from Poland vol. 2, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 2010. 148-155.
  • “My Sentimental Journey with Łódź Kaliska" w: Dekadentzya. A Literary Journal from Poland vol. 1, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 2009. 122-131.
  • Łódź Kaliska na fali” w: Tygiel Kultury, nr 4-6/2009. 131-135.

Zorganizowane konferencje:

  • All that Gothic 2: Excess and Exuberance. Międzynarodowa interdyscyplinarna konferencja organizowana z dr Dorotą Wiśniewską. 9-11 października 2014.

  • All that Gothic. Międzynarodowa interdyscyplinarna konferencja organizowana z dr Dorotą Wiśniewską. 17-19 listopada 2011.

Wystąpienia z referatem:

  • “Death and Early Gothic Fiction.” Disease, Death, Decay in Literatures, Cultures, and Languages. Uniwersytet Opolski. 26-28 września 2016.
    “Three is a Crowd? Poland and the Anglo-French Transfusion of the Gothic.” ESSE 2016 Conference. Galway, Irlandia. 22-26 sierpnia.
    “Trouble with Triangles: England, France and Poland in a literary embrace at the turn of the 18th century.” PASE 2016: Multiculturalism, Multilingualism and the Self. 31 marca-2 kwietnia. Szczyrk.
    “Conflict as a Literary Gothic Convention.” Conference on Communication Across Cultures: Negotiating and Resolving Conflicts. University of Social Sciences. Warszawa. 6-7 listopada 2015.
  • “Anna Mostowska Reads Ann Radcliffe: a Gothic Import.” From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture. Ośrodek Studiów Brytyjskich. Uniwersytet Warszawski. 23-25 września 2015.
  • “’I dedicate this work to the care of the dismal spirit of Anna de Radklif”: Polish Gothicicm at the turn of the 18th and 19th centuries.” Gothic Migrations. Simon Fraser University, Vancouver BC. 28 lipca-1 sierpnia 2015.
  • “A damsel in distress in search of identity: the discourse of female empowerment in gothic fiction.” Personal Identity through a Language Lens. 1-2 czerwca 2015.
  • “Flirting with Emotions in Ann Radcliffe’s The Mysteries of Udolpho.” Emotion(s) PASE Conference. Uniwersytet Wrocławski. 17-19 kwietnia 2015.
  • “Body as Spectacle, Death as Sign in The Italian by Ann Radcliffe.” Expanding Communication: Old Boundaries and New Frontiers. ICA Łódź Regional Conference. 9-11 kwietnia 2015.
  • “That body is now cold”: the Apprehension of Death in Ann Radcliffe’s The Italian.” Radcliffe at 250: Gothic and Romantic Imaginations. University of Sheffield, 27-29 czerwca 2014.
  • “Hanif Kureishi’s The Buddha of Suburbia and a disorder of identity.” Diversity and Homogeneity: The Politics of Nation, Class, and Gender in Drama, Theatre, Film and Media. Uniwersytet Łódzki. 25-27 października 2013.
  • “Dreams and the Literary Gothic Tradition.” Dreams, Phantasms and Memories. Uniwersytet Gdański. 19-20 września 2013.
  • “Gothic Bodies and Otherness.” Gothic Technologies / Gothic Techniques. 11th Conference of the International Gothic Association. University of Surrey. 5-8 sierpnia 2013.
  • “Political unrest and revolutionary tension in M.G. Lewis’s The Monk.” Rage, Rebellion, Revolution: Different Faces of Social Protest in Literature and Culture Conference. Społeczna Akademia Nauk, Waszawa. 24 maja 2013.
  • “A Sad Woman In the Attic – Domestication in Victorian Literature,” X International Conference On Women’s Studies. Negotiating Gendered Spaces. Universidad Complutense de Madrid. 16-18 maja 2012.
  • “From Woolf to Wollstonecraft and back: ladies and gentlemen, schooling and snobbery,” From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th Century British Literature and Culture. Ośrodek Studiów Brytyjskich. Uniwersytet Warszawski. 26-28 września 2011.
  • “Thanatos and Eros in the Chambers of Horror – M.G. Lewis’s The Monk,” Gothic Limits/Gothic Ltd. Universität Heidelberg. 2-5 sierpnia 2011.
  • “Distressed but not Defeated: Damsels and Demons. Transgressive Females from Clarissa to Carmilla,” Against and Beyond: Subversion and Transgression in Drama, Theatre, Film and Media. Zakład Dramatu i Dawnej Literatury Angielskiej. Uniwersytet Łódzki, 22-24 października 2009.
  • Tristram Shandy by Laurence Sterne and Michael Winterbottom,” Surplus of Culture. Sense. Nonsense. Commonsense. Uniwersytet Śląski. Ustroń, 17-18 września 2009.
  • “Humorous hyperbole in the selected novels of Henry Fielding, Tobias Smollett, Charles Dickens and Kingsley Amis,” Humor. Teoria, Praktyka, Zastosowania. Zakład Filologii Angielskiej. Akademia Świętokrzyska w Piotrkowie Trybunalskim, maj 2008.
  • “This or any death I will sooner undergo than be yours” – the Appropriation of Death in Samuel Richardson’s Clarissa,” From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture. Ośrodek Studiów Brytyjskich. Uniwersytet Warszawski. 17-19 października 2007.
  • “Inhaling and Breathing out the Past in Changing Heaven,” Altered Landscpes. Jane Urquhart. Uniwersytet Łódzki, 17 września 2007.
  • “Coercion, madness and property – madwomen in their attics,” Cultural representations of psychiatry and metal illness. Piotrków Trybunalski, 17-18 maja 2007.
  • “Humour in Horror? A Study of the Early Gothic Novels,” Humor. Teoria, Praktyka, Zastosowania. Zakład Filologii Angielskiej. Akademia Świętokrzyska w Piotrkowie Trybunalskim. 2-3 czerwca 2006.
  • “Śmierć w angielskiej powieści gotyckiej,” Wokół gotycyzmów: wyobraźnia, groza, okrucieństwo. Katedra Teorii Literatury, Teatru i Filmu, Uniwersytet Łódzki, 15-18 maja 2001.

Działalność popularyzatorska:

  • udział w II edycji Salonu Ciekawej Książki, organizowanej przez Międzynarodowe Targi Łódzkie i Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: Kobieta – Podmiot czy Przedmiot Dyskursu, 8 grudnia 2012.
  • gość audycji red. Joanny Sikorzanki Podróże Literackie: Siostry Brontë: życie i twórczość, Polskie Radio Łódź, marzec 2012.

 

alowczanin@yahoo.com

Konsultacje w semestrze letnim 2016/2017:

wtorki 13.00-13.30, 17-18
czwartki 16-16.30
pokój 4.23